Inlägg

Cloud company

Bild
Nedan videoklipp belyser fenomenen sociala medier & cloud samt hur det påverkar organisationer och dess ledarskap . Man kan konstatera att vi är mitt uppe i en hektisk period - ett paradigmskifte - där vi totalt omvärderar hur vi kommunicerar och med det också hur vi är organiserade medan vi jobbar. Intressant ... Ibland känner jag att det verkar som att jag håller på att bli gammal - på något sätt så känns det som att det är lite för mycket förändring som händer på för kort tid. Tänk när man satt och väntade på att nästa nummer av Åka Skidor skulle dimpa ner i brevlådan eller när man blev glad då man fick ett vykort från en kompis som varit ute och rest eller när man väntade på sin tur att få ta den fasta telefonen och ringa till en kompis och reda ut med honom vad han gjort de senaste veckorna .... those were the days ... Cloud company (Change happens) - 2010, producerat av Elisa, direkt från YouTube : Tack Internet för att du finns ...

Interkulturell kommunikation

Bild
Jag har varit tre dagar i Riga denna veckan. Syftet var att via en Workshop lägga fast strategin för global staffing - process, samarbetsformer och verktygsstöd. Vi var två svenskar, två finnar, två indier, två tyskar och en tjeck ... ingen Bellman. Min reflektion så här efteråt handlar mycket om hur viktigt det är att man har en gemensam kommunikationsplattform - dvs att det engelska språket pratas mer eller mindre flytande av alla inblandade i mötet. Om inte, så tappar man otroligt med "bandbredd" i diskussionerna. Jag lade också märke till att gruppdynamiken inte utvecklades utifrån vilken nationalitet var och en hade utan snarare utifrån vilken personlighet och familjesituation varje individ hade. Någon var mer introvert, andra extroverta, någon drivande - andra mer passiva, någon gillade fotboll, vissa var uppe senare på kvällarna medan andra åkte tillbaka till hotellet tidigare, några hade små barn - andra större barn, medan någon var vegetarian och gillade champagne.

Björn Gustavsson - Carina Berg

Bild
Mycket roligare än så här blir det inte ... kommunikation som har allt; överraskning, självdistans, kärlek ... Men, hade vem som helst kunnat framföra den här typen av nummer och lyckats med det? Om inte - vad är det som Björn Gustavsson har i sin personlighet som gör att han lyckas med det? Kan det ha med exformation att göra månne ... Direkt från Melodifestivalen 2008, via YouTube :

Ett samtal om framtidens kommunikation

Bild
Kom över ett väldigt intressant samtal mellan Johan Ronnestam och Göran Adlén om framtidens kommunikation - producerat via TrendTV . Nyckelord : egna filminspelningar som publiceras på internet, iPad, Google Apps, open source, Cloud, förändring, Facebook, twitter, psykologi , sociala medier,3D-printrar, IPR, customization, Google, Apple, Android, HTC, Facebook mot 1 miljard användare 2010, LinkedIn, @Johan, blogg, Instapaper , Trend-TV, Wordpress. Se klipp embedded från Johan Ronnestam´s blogg : Trendtv 13 - Intervju med Johan Ronnestam from Trendtv on Vimeo .

På randen av kaos

Bild
Jag var på väg att gå och lägga mig, men kände ett plötsligt behov av att dela med mig av ytterligare ett stycke från boken Märk Världen av Tor Nörretranders . Ett av de sista kapitlena i boken heter "På randen av kaos". Det kapitlet handlar om att det intressanta händer när och där ordning möter kaos . Komplexiteten växer på randen av kaos. Jag citerar: ... För att kunna räkna ut vad en människa kommer att göra måste man med andra ord veta allt som denna människa har fått veta och ha haft alla upplevelser som denna människa har haft. Man måste ha varit i denna människas ställe överallt där hon har varit och ha handlat i hennes ställe överallt där hon har handlat. För att ha tillräckligt mycket information för att räkna ut vad en människa kommer att göra måste man vara den människan själv. Och då har man inte denna information, för det mesta av det en människa upplever och gör är icke-medvetet. Man kan aldrig förutsäga vad man själv eller en annan människa kommer att göra,

Motivation - Dan Pink

Jag kom över följande YouTube klipp idag. En videosekvens som på ett pedagogiskt, nyskapande och exformativt sätt förklarar vad som motiverar oss människor, baserat på ett föredrag av Dan Pink. Och det visar sig att pengar som motivator ibland gör mer skada än nytta ... För ännu mer information av snarlik karaktär - besök cognitivemedia ! Tack Johan Löfmark för tipset ...

Märk världen. Den märker dig.

Bild
Jag har precis kommit hem från en veckas semester på Cypern - en riktigt härlig vecka med mycket sol&bad och avkoppling tillsammans med familjen. Dessutom så fick jag tid att läsa de sista kapitlen i boken Märk Världen av Tor Nörretranders . Det kändes som om det var första gången jag läste dessa kapitel, trots att jag vet med mig att jag läst hela boken åtminstone en gång. Skälet till denna känsla är sannolikt att varje sida i denna bok är så full med exformation att det krävs många genomläsningar för att smälta hela innehållet. Jag måste bara dela med mig av de sista styckena i boken vilka för mig ger en väldigt bra summering av hela bokens innehåll och också en indikation på dess komplexitet och djup. Håll till godo - allt nedan är direkt citerat från sista sidan i Märk Världen av Tor Nörretranders : Medvetandets kultur och civilisation har firat väldiga triumfer, men skapar också väldiga problem. Ju större makt medvetandet får över tillvaron, desto större blir också probl

Eurovision song contest - kulturresa

Bild
Jag måste bara kommentera Eurovision song contest - vilken fantastisk mix av intryck man fått uppleva i de två semifinalerna. Det bara exploderar av exformation i hjärnan utifrån bombardemanget av uttryck via TV-rutan. Jag tycker länder som Vitryssland, Slovakien, Malta, Sverige och Georgien stack ut. Men framförallt blir jag fascinerad över den kulturella mångfald man som tittare får uppleva - fokus har gått från mer MTV baserad sex appeal till allt mer genuina kulturella uttryck. Det blir som en kulturell rundresa i Europa sittandes hemma i TV-soffan ...[Bild från Aftonbladets schlagerblogg] Slutligen, hittade en intressant länk om "nätets mest kreativa sajter" via artikel i Metro - tack Nanok Bie !

Den tändande gnistan av Malcolm Gladwell

Bild
Jag har läst Kontentan ´s sammanfattning #308 av boken Den tändande gnistan av Malcolm Gladwell . Den förklarar att idéer, produkter, budskap och beteenden sprids på samma sätt som virus. Spridningen följer samma mönster som en epidemi. Det viktiga att förstå är att spridningen inte sker gradvis utan i ett språng. Den tidpunkt när spridningen når en kritisk massa är den tändande gnistan ... En kort summering av innehållet: Enligt Malcolm så är en epidemi en funktion av tre faktorer; de personer som överför smittämnet, själva smittämnet och miljön som smittämnet verkar i. När en epidemi tänder så beror det på att en eller flera av dessa faktorer har förändrats. Den första faktorn kallar Malcolm för Lagen om de få . Den innebär att det är en liten grupp människor med stort kontaktnät, energi, entusiasm och personlighet som är orsak till en social epidemi. Personlighetstyperna som behövs är dels Förenaren - den som alla känner , dels Den vetgirige - den som finner nyheterna åt os

Mauro Scocco - Adrenalin

Bild
Jag tänkte bara informera om att Mauro Scocco (bild från Facebook ) snart släpper en ny singel. Om du är som jag, dvs att du knappt kan bärga dig, kolla in Mauros riktigt snygga blogg för lite inspiration . Jag hittade ett videoklipp på Internet , (just det, på YouTube ) med en nyinspelad (2002) version av Jackie (du vet, Ratata ´s största hit). Snacka om nostalgitripp: Kommunikation ? Exformation ? Inga inomhusfontäner?

Charlotte Perelli och Mårten på Ronneby Brunn

Bild
En bild säger mer än 1000 ord. Informationen / faktat bakom denna bild är; - kickoff Ronneby Brunn 2005, underhållning av Charlotte Perelli efter en gedigen trerätters middag med tillhörande vin, en glad sångerska med sitt band och några från publiken som "deltager" i showen. Reflektera över : 1. Varför väljer jag att publicera denna bild, dvs vilken exformation har producerats av mig i samband med att jag valt ut denna bild 2. Vad kommunicerar själva bilden ? 3. Hur tolkar du bilden, dvs vilken exformation aktiveras hos dig när du ser bilden Se på videon "Take me to your heaven" från YouTube innan du läser vidare nedanför klippet: Svar : 1. Jag själv tycker detta är en fantastisk bild som återspeglar känslotillstånd på ett tydligt sätt, t ex körtjejen som är i upplösningstillstånd. Helt klart är jag lite stolt över att sjunga duett med Charlotte Perelli och också lite nöjd med att jag ser så oberörd och harmonisk ut. Rent allmänt så är jag väldigt fascinerad

Gratisekonomin - hur man tjänar pengar utan att ta betalt

Bild
I Kontentan nr 7/2010 beskrivs boken " Free -radikalt pris, ny ekonomisk modell" skriven av Chris Andersson , amerikansk journalist och chefredaktör för tidningen Wired . Boken beskriver gratisekonomin - hur man tjänar pengar utan att ta betalt. Boken beskriver bl a Google - det bolag som bäst symboliserar gratisekonomin, samtidigt som de tjänar grova pengar (en vinst på 4 miljarder dollar 2008). Google´s koncept handlar om att erbjuda en massa saker gratis men att tjäna pengar på några få - t ex smart sökords annonsering på nätet. Det som gör det möjligt att erbjuda tjänster gratis på nätet är ju att tekniken förbättras med en rasande hastighet - processorkraft, lagring (information) och bandbredd (kommunikation) - vilket får till resultat att kostnaderna minskar drastiskt för dessa tjänster. Ett exempel på detta är nättjänsten YouTube (Google) som kan erbjuda videofilmer med allt bättre upplösning utan att ta betalt. Google´s sökmotor är också gratis men svaren du

Den semantiska webben - Web 3.0

Bild
Jag har i tidigare blogginlägg beskrivit en vision - exformationssamhället - där informationen blivit sekundär och exformationen regerar. Ett steg på vägen mot detta samhälle beskrivs av den semantiska webben - Web 3.0 (bild från Kenley Neufeld ). Via Facebook ( Media Evolution ) kom jag över nedan videoklipp som ger en inblick i hur några av världens just nu främsta inom webbens utveckling ser på framtiden och mer specifikt på den semantiska webben . Mycket intressant ...: Web 3.0 from Kate Ray on Vimeo . Jag återkommer i kommande inlägg med egna reflektioner kring hur den semantiska webben mer i detalj hänger samman med termen exformation ;-)

Lady Gaga - Telephone ft Beyonzé

Bild
Jag gillar musikvideos. Varför? För att kombinationen artist , text , musik och rörliga bilder ger otroliga möjligheter till att kommunicera stora mängder exformation . En musikvideo som just nu slår många rekord inom denna sfär är Lady Gaga ´s låt Telephone producerad av Jonas Åkerlund. Titta, njut och reflektera över vilken exformation som aktiveras hos just dig när du tittar på denna musikvideo. Fundera på vilken kommunikation/information det är som "triggar dig" samt vilka egna erfarenheter och värderingar som gör att du känner det du känner. Skriv gärna en kommentar nedanför inlägget - då blir jag glad. Direkt från Lady Gaga på YouTube : Förresten, jag tyckte jag såg en inomhusfontän i videon ...

Jag tror på sociala medier

Bild
Sociala medier - Facebook, YouTube, Wikipedia, twitter, LinkedIn, Plaxo, FunBeat, Flickr, Blogger, Gowalla, Mötesplatsen.se ... Om du fortfarande undrar vad Sociala medier är för nåt och om du fortfarande tror att det är en övergående trend, se detta klipp från - YouTube - och nå insikt:

iPod, iPhone, iPad ...

Bild
Vad är det som gör att vi attraheras så av produkter från Apple ? En av flera anledningar är ju att Apple har vågat utmana och tänja gränser ända sedan Macintosh släpptes i mitten av åttiotalet. Steve Jobs har med sin personlighet också tydligt visat på en passion och en kompromisslöshet avseende att ta fram produkter som överträffar kundens förväntningar. iPad då - kommer den att bli en flipp eller flopp? Om man läser tidningen MacWorld nr3 2010 så är inte alla övertygade om att iPad kommer att bli en succé. Alla verkar dock övertygade om att det inte kommer att bli en flopp... Min personliga reflektion - handlar om att de flesta recenserar produkten iPad utifrån "objektiva" data, såsom CPU, in- & utgångar, tillbehör, samt utifrån "kända applikationer", såsom GPS, Flash, videosamtal osv. Det man missar då är att ens försöka förstå vilka nya applikationer som kommer att kunna göras nu när iPad finns. Jag är beredd att satsa både en och två nickel på att mån

Dick Hardt - vem är han?

Bild
Intressant - har precis sett en riktigt bra presentation från 2005 av Dick Hardt om Identity 2.0 (från OSCON 2005) . Fascinerande vad man visste redan 2005 om sociala medier å sånt - bevisar att det tar lite tid att få den breda massan att ändra sitt beteende på nätet. Kolla in länken ovan och njut. Samtidigt så är det intressant att se varthän det barkar. De nya sociala verktygen (såsom bloggar och Youtube ) har gjort det möjligt för mig att lära känna Kissie via kissies.se - bara en sån sak. Titta på nedan klipp så lär du känna henne också. Sveriges just nu största bloggare - en mästare på kommunikation, eller ...?: Jag har förresten fått frågan några gånger på sistone: - Har du en inomhusfontän ? Mitt svar: - Klart jag har. Har inte du köpt en ännu?

Solsidan på TV4

Bild
Solsidan är en av de mest framgångsrika komediserierna på svensk TV just nu - tack TV4 . Varför? Enligt min mening så handlar det om en enorm fingertoppskänsla avseende att mejsla fram ett antal tydliga stereotypa roller som hela tiden ligger på gränsen till att bli för överdrivna , tillsammans med att hitta perfekta skådespelare för de olika stereotypa rollerna. Enastående. Fördelen med att hitta så tydliga stereotypa roller är att vi som tittare känner igen rollpersonligheterna redan från början, då vi alla har stött på dessa karaktärer (om än ej så överdrivet tydliga i sin personlighet) i våra egna liv - exformation har kommunicerats och aktiverats i våra hjärnor. Klipp som tydliggör varför vi gillar detta... Fika med Ove: Fredde grillar: Sovrumsscen: På BB: Trvlg Vlbrg önskas!

Kontentan - effektiv kommunikation

Bild
Tidskriften Kontentan har som affärsidé att " välja ut och sammanfatta 20 aktuella fackböcker per år inom ledarskap, personlig utveckling, marknadsföring och organisationsutveckling. Varje boks viktigaste tankar och idéer sammanfattas på åtta lättlästa sidor och är alltid översatta till svenska . Böckerna sammanfattas av skribenter med fackkunskaper på området" . Varje nummer av Kontentan kräver att en bok på ett par hundra sidor komprimeras till åtta lättlästa sidor. Detta är ett ypperligt exempel på när exformation produceras . Men, skribenterna måste vara duktiga för att lyckas " sålla bort " rätt information och skriva en summering som effektivt kommunicerar en "optimal sammanfattning" av ett par hundra sidor. Det är ju en relativt enkel uppgift att rent allmänt summera en bok på ett par hundra sidor, men att göra en "optimal sammanfattning" som täcker in bokens viktigaste tankar och ideér är betydligt svårare. Därför kan också Kontenta

Facebook - en övergående trend?

Bild
Är social medier som Facebook , Twitter och YouTube en övergående trend? Nä, tror inte det, va. Enligt reklamblad från Telia i SDS igår, så har idag Facebook 400 miljoner aktiva användare världen över, varav 3 miljoner i Sverige. Varje dygn visas över 1 miljard videoklipp på Youtube. Närmare 20% av ledamöterna i Sveriges riksdag finns på Twitter . Trots detta så finns det fortfarande ett stort motstånd i samhället kring social medier . Enligt artikel i tidningen Chef kring nyttjandet av sociala medier & Facebook på arbetstid , så tycker varannan europeisk chef att " medarbetarna inte ska få större frihet att använda ny teknik och nya sociala medier ". Av kommentarerna på artikeln att dömma så är det fortfarande väldigt många som är skeptiska till värdet av nyttjandet av t ex Facebook. Är det konstigt? Om vi går nästan två decennium tillbaka i tiden och reflekterar en stund över fenomenet World Wide Web så kanske man kan skönja en del likheter. Hur många var det i

Bill Gates - koldioxidutsläpp ner till noll

Bild
Bill Gates är djupt involverad i att minska koldioxid-utsläppen i världen. Han har satt upp som mål att utsläppen bör ner till noll år 2050 . Verkar det galet? Just det faktum att det är Bill Gates som gör detta uttalande kommunicerar trots allt nån form av trovärdighet. Han har lyckats med mirakel förr, i rollen som ledare för Microsoft . Varför skulle han inte kunna göra det igen? När du ser nedan klipp från TED talks 2010 (vilket du bör göra, för det är ett väldigt tankeväckande klipp) - fundera på hur du "uppfattar" den information som kommuniceras . Jämför med om det hade varit okände Nisse Forskare eller dryge Olle Politiker som dragit samma presentation. Tror du att exformationen som aktiverats hos dig hade varit densamma? För övrigt anser jag fortfarande att du bör köpa dig en inomhusfontän - ett bakgrundsljud av porlande vatten är bra för dig.

Exformation i förändring

Bild
Vad tusan är exformation egentligen? Visst är det ett något akademiskt uttryck som dessutom "inte riktigt finns ännu", men jag kämpar på med min definition - snart så har jag i varje fall själv begripit vad jag menar... Information är det som är synligt vid all kommunikation , medan exformation är det som " sållas bort " av sändaren innan han kommunicerar men exformation är också det som uppfattas av mottagaren utifrån den information som kommuniceras. Exformation som produceras och aktiveras är alltid kopplat till hur man " tolkar/filtrerar " information via sina personliga schema / kartor . I alla förändringar så aktiveras enligt min uppfattning olika exformation hos mottagarna utifrån var i förändringskurvan man befinner sig (se bild hittad på internet ). Den som vill " nå fram " i sin kommunikation bör tänka på att producera exformation som är i linje med mottagarnas förmåga att aktivera rätt exformation. T ex, om någon är orolig fö

Information-internet-inomhusfontän-intuition

Bild
Hur säkrar du kvaliteten på den information som du "konsumerar" på internet ? Om du t ex funderar på att köpa en inomhusfontän - hur går du tillväga? Jo, du börjar troligen med en sökning på Google search . De svar du får fram är prioriterade utifrån ett regelverk som Google definierat. Litar du på kvaliteten i det resultatet? Dessutom så får du upp ett antal sponsrade länkar - länkar som någon betalar pengar till Google för att du ska se. När du utvärderar de länkar du fått till svar triggas en både medveten och omedveten psykologisk process igång - vilken länk klickar du på? Troligen den länk som logiskt verkar vettig (t ex den som ligger överst) eller den länk som intuitivt verkar bäst (den som använder ett speciellt ord som du attraheras av). När du väl klickat på en länk och du kommer till en ny internetsida - hur ska du validera den information som finns presenterad på sidan? Varje hemsida på nätet har en ägare som medvetet eller omedvetet har producerat exform

Att informera ditt omedvetna jag

Bild
- Vad tusan, har de stängt av vägen till Sturup! Hur har de nu tänkt sig att jag ska köra för att komma till flyget! För nåt år sedan nu så byggde man en rondell på vägen från Svedala mot Ystad för att underlätta för oss som skulle svänga av till Sturup. Under en kort period så var då denna väg helt avstängd och man blev dirigerad att svänga av motorvägen redan i Svedala för att ta en annan väg till Sturup. Den vintermorgonen när mitt omedvetna jag på autopilot körde mot Sturup såg jag inga skyltar. Jag blev riktigt förbannad på Vägverket som inte hade vett att informera mig om att de hade stängt av vägen. Jag fick köra tillbaka till Svedala och köra den omväg som rekommenderades. Jag hann dock precis i tid för att komma med flyget. Vad jag märkte gången därpå var att de satt upp gigantiska oranga skyltar längs med motorvägen i god tid innan Svedala. "Vägen avstängd mot Sturup - sväng av vänster i Svedala". Jag fick också höra att man hade informerat i Sydsvenskan med st

ISFJ enligt Myers-Briggs

Bild
- Vilken personlighetstyp är du enligt Myers-Briggs personlighetstest ? - ISFJ ! Hur mycket förstår du av ovanstående kommunikation? För att besluta vilken nivå du behöver ha på informationen är det lämpligt att i förväg klargöra mottagarens kompetensnivå inom det område du vill kommunicera. Man brukar säga att vi har fyra nivåer av "kompetens" som kan användas vid inlärning och även vid kommunikation (se bild). För att optimera den information som du som sändare ska skicka ut, bör du först identifiera "vilken nivå" på trappan som mottagaren befinner sig på. Exformationen är optimal då informationen är tillräcklig (varken mer eller mindre) för att förmedla det du vill kommunicera till mottagarna. Den inledande konversationen symboliserar en kommunikation på medvetet kompetent nivå. För er som är omedvetet inkompetenta om Myers-Briggs kan jag informera om att det är en av flera användbara personlighetstester som kan göras för att förstå sig själv, hur man är

Den manliga hjärnan

Bild
Jag måste bara länka till en utmärkt artikel avseende den manliga hjärnan, 10 Things Every Woman Should Know About a Man´s Brain från LiveScience . Tackar bloggen " Vem i helvete" för länken och för översättningen till svenska . För övrigt så anser jag att du bör unna dig en egen inomhusfontän - för att du är värd det. Tackar Magnus Lindkvist för videotipset:

Flow och den stigande informationsfloden

Bild
För några år sedan läste jag boken " Flow - den optimala upplevelsens psykologi ", skriven av professor Mihaly Csikszentmihalayi . Boken beskriver ett tillstånd, Flow / flöde, som kännetecknas av stor fokusering, en känsla av att tiden står still, en känsla av inre glädje för aktiviteten man utför, en känsla av att man förlorar kontrollen och att allt bara flyter... I förra månaden läste jag " Den översvämmade hjärnan" av Torkel Klingberg . Han avslutar sin bok med att mappa in termerna informationskrav och arbetsminneskapacitet i diagrammet för Flow (jämför Utmaning och Skicklighet). Han menar att om du lyckas hitta uppgifter där du optimalt matchar mängden information du ska hantera med din personliga arbetsminneskapacitet så uppnår du Flow . Han beskriver också att vi alla har möjlighet att "träna upp" vår förmåga att hantera information, dock aldrig så att det överträffar det magiska talet 7, plus minus 2. Däremot så tränar vi som mest om vi balanser

Henrik Fexeus och Bill Clinton

Bild
Jag har läst en del Henrik Fexeus i påsk - nämligen hans bok "Konsten att läsa tankar". Jag har bl a läst om hur man "märker om någon ljuger" - intressant. Henrik skriver att under Lewinsky-rättegången så kliade sig Bill Clinton på näsan 26 gånger - ett tydligt tecken på att han ljög. Enligt Henrik så är det så att "vi kan upptäcka signaler som avges vid en viss typ av lögner, nämligen de som innebär en viss känslomässig stress. Så det vi oftast ser är egentligen att någon befinner sig under stress eller är nervös, snarare än att någon faktiskt ljuger. Men ibland är de signalerna det enda vi behöver för att kunna sluta oss till om någon far med osanning." För ett par månader sedan läste jag boken " Principles of NLP " av Joseph O´Connor. Det som är intressant är att Henrik Fexeus bygger sina böcker på teorier från NLP, t ex hur man skapar rapport , hur man avläser ögonrörelser och ansiktsuttryck, hur man ser att någon ljuger. För något år sedan

TED - Hans Rosling - Ted

Bild
Jag gillar TED . En organisation som har följande som sin vision: " Riveting talks by remarkable people, free to the world ". En svensk som lyckats väldigt väl inom TED är Hans Rosling , professorn i internationell hälsa vid Karolinska institutet. Hans har grundat stiftelsen Gapminder , som har följande vision: " unveiling the beauty of statistics for a fact based world view ". Gapminder skapades mycket för att sprida informationen som åskådliggjordes av programmet Trendalyzer. Hans Roslings son, Ola Rosling, är den som tagit fram programmet Trendalyzer , tillsammans med sin sambo Anna. Deras företag blev uppköpt för drygt två år sedan av Google som såg potentialen i verktyget. För att sluta cirkeln så är Olas son döpt till Ted. Enligt artikel i SDS 2010-03-28, är namnet valt för att hedra pappa Hans första bejublade framträdande inom organisationen TED, som skedde dagen innan Ted föddes. TED - Technology Enternainment Design. För mig kommunicerar denna organisati

Trendspanare Magnus Lindkvist

Bild
Igår var jag på ett frukostseminarie i Malmö anordnat av Talarforum med trendspanare Magnus Lindkvist (förresten utsedd till årets talare 2009). Han började sin föreläsning med ett citat från Talmud : "Vi ser inte världen som den är - utan som vi är." Detta kändes "familjärt" då det har starka kopplingar till tidigare inlägg på denna blogg kring schema, kartor & exformation ;-) Jag gillar verkligen att bli inspirerad av duktiga föreläsare. Magnus lyckades på 45 minuter dra "best of" tre trender som existerar nu; Entreprenörsskap , Stadsplaneten och Flynneffekten - ökad intelligens . Behagligt, reflekterande och roligt. Min egen reflektion efter seminariet är att det jag håller på att blogga om är en Mega trend (en förändring på 15-30 år) eller möjligen en Giga trend (en förändring på över 30 år). Nämligen det paradigmskifte som handlar om att gå från ett samhälle som styrs av information (IT-system & Internet, typiskt 1990/2000-tal) ti

Google-koden

Bild
Igår släpptes boken Google-koden skriven av Andreas Ekström . Den handlar om hur Google har kunnat bli en sån maktfaktor som det är inom internet-världen, beskriven med kärlek och fascination. Jag har läst förord och första kapitlet, via Adlibris , och jag gillar det jag läser. Läs det du med, det är riktigt läsvärt. I förordet skriver Andreas: "Boken visar hur Google på en gång målmedvetet och fritt sökande arbetar sig mot internets absoluta mittpunkt - för att dominera och äga den. Den skildrar Googles metodik för att göra sig solitärt och beroende av ingen alls ..." Han skriver också: "Det svåröversatta slagordet ¨Don´t be evil¨ upprepar Google så ofta det går. Gör inte elaka grejor. Var inte dum mot någon. Gör inte fel. Ett imperativ riktat inåt, men kanske också utåt. Google - för en schystare värld. All världens information sökbar och användbar. Har någon enda humanistisk vision i historien formulerats vackrare?" Jag är helt enig med Andreas att Google reda

Mobiltelefoni i Indien

Bild
Idag hade jag ett telefonmöte med en indisk kollega. Vi använde vår IP/Communicator-lösning via headset (ingen video idag) vilket fungerade utmärkt. En stund innan vårt möte skulle vara slut så hör jag hur hans mobiltelefon ringer. Han ursäktar sig och säger (på engelska ;-) - "Du kan ignorera mobilsignalen, det är bara min fru som ringer och meddelar att hon kör hemifrån. Hon lägger på efter två signaler." Efter en kontrollfråga från min sida så förklarar han att i Indien så är det praxis att ringa och meddela olika saker till personers mobiltelefoner utan att man svarar. Min kollega förklarar att det gör man för att det är billigt och att man inte ska slösa bandbredd i onödan. - "Jag och min fru bestämde i morse att hon skulle hämta upp mig efter jobbet så då ringer hon när hon kör hemifrån. Då vet jag att hon är här om ca 20 minuter. " I Indien nyttjar man alltså mobiltelefonin till denna typ av exformativ kommunikation . Informationen som överförs är tidpunk

Fredagsmys framför TV´n

Bild
Igår kväll var det riktigt svårt att välja program på TV. SVT1 och TV4 tycker jag lyckas väldigt bra med sina "fredagsmys" upplägg. I vår familj så är det Let´s dance som gäller från kl. 20.00. I reklampauserna så slår vi över till Så ska det låta , som är ett annat favoritprogram. Våra favoriter i Let´s dance är Claudia och Mattias - speciellt Mattias verkar ha tagit flera steg på den Maslowska trappan mot självförverkligande. Det var skönt att inte Willy gick till final, även om hans sköna personlighet har kommit fram allt mer under programmet. I Så ska det låta trodde jag att EMD skulle dominera, men det var istället Cookies ´N´Beans som stal showen - i motsats till EMD så känns Cookies ´N´ Beans som en grupp i samhörighet (jmf FIRO-modellen ). Kl. 21.00 så börjar ju Skavlan , så då får han vara prio 1 och Let´s dance prio 2. Jag tyckte inte Plura helt "gick igenom rutan" (hans kokainaffär är väl inte briljant) - däremot så var intervjun med Jens

Melodifestivalen 2010 - Anna Bergendahl

Bild
Jag vet varför Anna Bergendahl vann Melodifestivalen 2010. Hon kommunicerade mest äkta glädje av alla deltagarna. Visst sjunger hon fantastiskt och helt klart är låten väldigt bra, men skälet till att hon vann är att jag blir glad inombords av att titta på henne. Hon aktiverar äkta glädje hos mig hemma i TV-soffan genom sättet hon kommunicerar på scenen. Hon riktigt strålar och jag får en känsla av att " she is living her dream " som det heter på ren svenska. Sånt går hem hos oss hemma i stugorna - inte lika mycket i den internationella professionella juryn dock. Lärdom - ska du lyckas med din kommunikation (och aktivera riktigt mycket exformation hos mottagarna) - se till att du utstrålar passion och glädje. Ett klipp med Anna - bli exformerad ... Måste säga att serien " Cougar Town " har potential att bli riktigt bra - "40 IS THE NEW 20"

Pistkarta

Bild
- Ska vi ta Butter nu? - Är den röd eller svart? - Den är svart! - Ok, då tar vi den. I många sammanhang så finns det "kodad" information som är dold bakom vissa termer - för oss som åker slalom/snowboard så är det färgkodning av de olika pisterna; från grönt (lättast) till svart (svårast). För en som aldrig åkt utför betyder termen "svart pist" ingenting - för oss utförsåkare så kommunicerar detta begrepp allt från oro & rädsla till glädje & njutning ... Utifrån ovan resonemang så kan man dra följande slutsats: Om du vill kommunicera någonting så är det viktigt att klargöra om mottagaren "delar ett gemensamt sammanhang" med dig eller inte ( i ovan exempel: är mottagaren utförsåkare?). I fallet att mottagaren är utförsåkare så aktiveras exformation utifrån begrepp såsom "svart pist" - däremot om mottagaren ej är utförsåkare så måste du kommunicera betydligt mer information för att någorlunda samma exformation ska aktiveras (typ "en

Från informationssamhälle till exformationssamhälle

Bild
-"Nä, nu får det räcka med informationsinknappning" ... så tänkte jag efter en timmes knapprande på tangentbordet och jag fortfarande inte var klar. Jag jobbade i Danmark 5 månader förra året. Utifrån det så har jag nu av min arbetsgivare blivit erbjuden "stöd" i att göra mina deklarationer detta året. För att den erkända revisions-konsult-firman ska kunna hjälpa mig så måste jag överföra relevant information till dem via deras portal-tjänst. Efter att ha loggat in så började eländet. I ett engelsk formulär ska man börja beskriva sin familjesituation, vad man heter, allmän data om var man bor, uppgifter om arbetsgivaren i Sverige och i Danmark, all möjlig data om min ekonomiska situation som lön & pensionssparande & aktieaffärer & huslån & tjänstebilsförmån ... detaljer till förbannelse och hela tiden med en känsla av " varför ska jag behöva sitta här och knappa in all denna information i detta jä-a system " - kunde de inte ha bemödat sig