22 november 2009

Exformationen i Coca-Cola!

Exformation handlar ju om att kommunicera genom att komprimera och ta bort information och endast ha kvar själva essensen av budskapet. Inom marknadsföring pratar man ju om att skapa en viss "känslomässig relation" till ett varumärke eller en produkt genom att kommunicera på ett sätt som berör oss konsumenter - både medvetet och undermedvetet.

Coca-Cola har ägnat över hundra år åt att "ladda varumärket" Coca-Cola med exformation. Vad de vill att vi konsumenter ska känna får man en inblick i genom att ögna igenom några av deras annonser senaste 100 åren.

Annonserna målar upp bilder av hur man mår när man dricker Coca-Cola, i vilka situationer en Coke funkar bäst osv. Eftersom all denna marknadsföring "äter sig in "under skinnet på dig så räcker det nuförtiden med att bara skriva ordet Coca-Cola för att en mängd känslor ska bubbla upp inom dig.

Reflektera - vad kommunicerar namnet Coca-Cola till just dig?

Alla de tankar och associationer du får när du ser eller hör ordet Coca-Cola är egentligen exformation som har överförts till dig via informationen som finns i själva ordet Coca-Cola.

Vad är viktigast - information eller exformation?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar