Exformationen i Coca-Cola!
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgmw9g2u-nmTXXBTT6ZoJtC-N3lZ4vW_NGATjo3PLjsrX4ln9F7Bjem17ebG4FVX2Bo3frNkVBQsnxYEyJHjGU1JKlrTt8_cNLu9gmOZ2uvtj6s7P98_D-4EDpEf-HlvG90pLwNToM4Karq/s200/Coca-cola+++1907-1.jpg)
Coca-Cola har ägnat över hundra år åt att "ladda varumärket" Coca-Cola med exformation. Vad de vill att vi konsumenter ska känna får man en inblick i genom att ögna igenom några av deras annonser senaste 100 åren.
Annonserna målar upp bilder av hur man mår när man dricker Coca-Cola, i vilka situationer en Coke funkar bäst osv. Eftersom all denna marknadsföring "äter sig in "under skinnet på dig så räcker det nuförtiden med att bara skriva ordet Coca-Cola för att en mängd känslor ska bubbla upp inom dig.
Reflektera - vad kommunicerar namnet Coca-Cola till just dig?
Alla de tankar och associationer du får när du ser eller hör ordet Coca-Cola är egentligen exformation som har överförts till dig via informationen som finns i själva ordet Coca-Cola.
Vad är viktigast - information eller exformation?
Kommentarer
Skicka en kommentar